تبلیغات
روان شناسی - نگاهی به فرایند تدریس

نگاهی به فرایند تدریس

 

نوشته شده توسط:عقل و جهل

نگاهی به فرایند تدریس

اشاره

ازمیان عناصربرنامه ی درسی (اهداف، محتوا ، تکنولوژی ، تدریس، ارزشیابی و... ) تدریس یکی ازعناصرکلیدی وتعیین کننده تلقی می شودواگربرنامه ریزی درسی رادرسه مرحله – برنامه های قصده شده، اجراشده وکسب شده – درنظربگیریم ، نقش معلم ونحوه ی تدریس اودرفراینداجراوچگونگی کسب آن از سوی دانش آموزان به عنوان مهم ترین عامل تأثیرگذارمطرح است .

باتوجه به اهمیت تدریس ونقش ممتازآن درتربیت عاطفی ، اجتماعی ، ذهنی ، اعتقادی واطلاعاتی دانش آموزان وزمینه سازی برای کسب دانش ومهارت های زندگی ، نیازمندبازشناسی فرهنگ تدریس هستیم .

ایجادجهت یابی دریادگیری(اقدامات قبل ازتدریس)

(معلمان می توانندبا ارائه ی یك ساختار اولیه برای توضیح نتایج موردنظر،محصلان رابرای یادگیری آماده كنند و آنان را  به سمت راهبردهای مطلوب یادگیری هدایت كنند ) .

پژوهش و تحقیق ، ارزش  ایجاد جهت یابی  یادگیری را  با  شروع  دروس  و فعالیت ها  به  كمك  ادوات  و نمودارهای سازماندهی  پیشاپیش و یا مرور كوتاه آنچه در پیش است نشان می دهد . این آشناسازی ها  یادگیری  محصلان را  با القای ماهیت ومقصد عمل یادگیری تسهیل می كنند،آن را به معلومات قبلی متصل می سازند ، ونشانه های راهنمای انواع پاسخ- های محصل را كه فعالیت مورد بحث به آن نیاز دارد ، در اختیار اومی گذارد.این امر به محصلان كمك می كند تا هدفمند  بمانند  و  درهمان حا ل كه به پردازش  اطلاعات  مشغولند و به پرسش ها  یا وظایف مستتر در فعالیت  یادگیری  پاسخ می- گویند، برخورداری ازنگرش راهبردی  را حفظ كنند  .  جهت یابی های  مطلوب  درس ، ضمناً  انگیزه ی  محصلان  را  برای  یادگیری تحریك می كنند  و  این كار  را با القاء شور و هیجان برای یادگیری ، یا كمك به شناخت ارزش یا كاربرد بالقوه ی آن انجام می دهند .

این نمودارها دركلاس درس ، پیش  ازشروع تدریس ، محصلان را  به  سمت  آنچه قرار است یاد بگیرند، هدایت می كنند و به آنها جهت می بخشند .آنها ماهیت عام یادگیری رامشخص می سازندوساختاری دراختیار محصلان قرار  می دهند كه در چارچوب آن به درك ومرتبط سازی  موضوعات  مشخصی كه به  وسیله ی معلم یا متن درسی  ارائه خواهد  شد  نایل آیند . چنین  شناختی  از ماهیت  فعالیت و  ساختار  محتوای آن  به  محصلان  كمك  می كند تا توجه  خود را براندیشه های اصلی متمركز سازند وافكار خودرا به نحوی مؤثر نظم و  ترتیب  بدهند . بنا بر این پیش از شروع هر درس  یا  فعالیتی ، معلم باید اطمینان  یابد كه محصلان می دانند كه قرار است چه چیزی را فرا گیرند و چرافراگیری آن برایشان مهم است .

راه های دیگری برای آن كه به محصلان كمك  شود كه با داشتن حس مقصد و سمت و سو  مبادرت به یادگیری كنند ، شامل جلب توجه آنان به اهداف فعالیت ، ارائه ی خلاصه ای ازآراءونظرهای  اصلی ویا گام های عمده ای است كه باید برایشان تشریح شود . می توان تدابیری مانند  پیش آزمون هاراكه باعث جلب حساسیت محصلان به نكات اصلی می شود وهم چنین پیش پرسش هایی راكه آنان رابه تفكردرباره ی موضوع برمی انگیزد، به مطالب بالا افزود .



What causes pain in the Achilles tendon?
شنبه 1 مهر 1396 09:57 ق.ظ
I will right away seize your rss feed as I can't find your email subscription hyperlink or newsletter
service. Do you've any? Kindly let me realize so that I may subscribe.
Thanks.
Foot Issues
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:12 ب.ظ
Nice answer back in return of this difficulty with solid arguments and explaining the whole thing concerning that.
hollyragains.hatenablog.com
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 09:10 ب.ظ
Hello, Neat post. There's a problem along with your web site in web explorer, may test this?
IE nonetheless is the market leader and a huge component to other
folks will leave out your magnificent writing because of this problem.
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 09:03 ب.ظ
Hey! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no data backup.
Do you have any solutions to prevent hackers?
manicure
جمعه 18 فروردین 1396 03:47 ب.ظ
Excellent way of telling, and pleasant piece of writing to obtain facts concerning my presentation topic, which i
am going to convey in school.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 11:41 ق.ظ
It is in reality a great and useful piece of information. I am glad that you simply shared this helpful information with
us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مبانی نظری تدریس یکشنبه 2 اسفند 1388
آموزش به وسیله کامپیوتر جمعه 2 بهمن 1388
روش تدریس پنجشنبه 17 دی 1388
انتخاب مواد و منابع آموزشی شنبه 12 دی 1388
دیدگاههای مختلف تدریس چهارشنبه 2 دی 1388
پیش آزمون جمعه 27 آذر 1388
روش تدریس پنجشنبه 12 آذر 1388
الگوی تدریس 5E(بر اساس ساخت گرایی) شنبه 7 آذر 1388
آموزش برنامه ای programmed instruction: دوشنبه 2 آذر 1388
نگاهی به فرایند تدریس چهارشنبه 27 آبان 1388
محاسن و محدودیتهای روش سخنرانی یکشنبه 17 آبان 1388
مقایسه روش های تدریس یکشنبه 17 آبان 1388
انواع روشهای تدریس پنجشنبه 7 آبان 1388
روشهای آموزش انفرادی شنبه 2 آبان 1388
انواع روشهای تدریس شنبه 2 آبان 1388
مراحل اجرای روش بحث گروهی دوشنبه 27 مهر 1388
انواع روشهای تدریس دوشنبه 27 مهر 1388
انواع روشهای تدریس چهارشنبه 22 مهر 1388
انواع روشهای تدریس جمعه 17 مهر 1388
محاسن و محدودیتهای روش نمایشی یکشنبه 12 مهر 1388
تعریف روشهای تدریس یکشنبه 5 مهر 1388
مهر ورزی در اسلام پنجشنبه 2 مهر 1388
آیا كودك سالاری مهرورزی است؟ سه شنبه 31 شهریور 1388
مهر و محبت در خانواده و تاثیر آن بر فرزندان پنجشنبه 26 شهریور 1388
خانواده /مدرسه /جامعه شنبه 21 شهریور 1388
محبت و مهر ورزی بین زن و شوهر یکشنبه 15 شهریور 1388
مهرورزی به مردم پنجشنبه 12 شهریور 1388
‎محبت یکشنبه 8 شهریور 1388
مهر ورزی در اسلام شنبه 7 شهریور 1388
خانواده الگوهای اجتماعی در تدریس دوشنبه 2 شهریور 1388
لیست آخرین پستها